Projekt Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Autor: admin
Data publikacji: 9 stycznia 2022

Czym jest program Laboratoria Przyszłości?

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. W ramach tej inicjatywy do szkół trafiły pomoce dydaktyczne, na które rząd przeznaczył ponad miliard złotych.

Laboratoria Przyszłości

To szansa na wdrożenie innowacji do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Głównym celem inicjatywy jest wsparcie szkół w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie rozpoczęło się już pod koniec 2021 roku, bez konieczności wniesienia wkładu własnego. LP to inwestycja w nowoczesne wyposażenie szkolne. Na uczniów czekają m.in. roboty, drukarki 3D, mikrokontrolery i sprzęt audio-video. Katalog obejmuje prawie 200 pozycji.

Dlaczego warto przystąpić do programu z Centrum Modelowania Przestrzennego?

Jesteśmy Instytucją Certyfikującą specjalizującą się od 7 lat w druku 3D. Współpracujemy z światowymi producentami drukarek i skanerów 3D. Mamy doświadczenie we wdrażaniu, wyposażaniu oraz szkoleniu nauczycieli z zakresu technologii przyrostowej. Współpracujemy z Instytutem Badań Edukacyjnych oraz wieloma uczelniami opisując kwalifikacje przyszłości, m. in. Druk 3D w edukacji, Stomatologia cyfrowa, Wdrażanie wytwarzania przyrostowego i inżynierii odwrotnej w środowisku 3D. Naszym celem jest implementacja programu edukacyjnego, dotyczącego ścieżki rozwoju młodego inżyniera w środowisku 3D. Ogólnopolski wielopoziomowy program edukacyjny zakończony walidacją na każdym etapie nauki, pozwala na otrzymanie certyfikatu potwierdzającego nabycie kwalifikacji rynkowych z wpisem PRK (Polskie Ramy Kwalifikacji). Z sukcesem zakończone projekty wyposażenia pracowni 3D w wielu szkołach podstawowych na terenie całego kraju. Centrum Modelowania Przestrzennego współpracuje z wieloma wykładowcami akademickimi, ekspertami, łącząc wiedzę z doświadczeniem.

Najczęściej zadawane pytania

Kto może wnioskować o dofinansowanie?
Zarówno szkoła, jak i tzw. organ prowadzący szkołę. To organ prowadzący ustala zasady wnioskowania na terenie danej gminy tzn. czy robi to samodzielnie czy powierza szkołom. Wsparcie otrzymają wszystkie szkoły podstawowe niezależnie od tego, kto jest ich organem prowadzącym (minister, samorząd, osoba fizyczna, osoba prawna etc.). W pierwszej kolejności wsparcie mogą ubiegać się szkoły, których organem prowadzącym jest samorząd, podczas gdy pozostałe szkoły otrzymają wsparcie na początku 2022 r.

Jak można uzyskać finansowanie?

Poprzez wypełnienie wniosku zamieszczonym na stronie programu. Generator jest dostępny na stronie: https://www.gov.pl/web/laboratoria

Jakie zobowiązania będzie mieć szkoła po przystąpieniu do programu?

Po otrzymaniu sprzętu szkoła musi:

  • zapewnić dostępność sprzętu uczniom zarówno na zajęciach lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych czy indywidualnych projektów
  • uwzględnić treści doradztwa zawodowego
  • spełnić wytyczne w zakresie oznaczenia
  • brać udział w badaniach i ankietach ewaluacyjnych – wykorzystywać sprzęt podczas zajęć (minimum 3h tygodniowo przez co najmniej 5 lat szkolnych)
  • wyznaczyć szkolnego koordynatora
  • dzielić się dobrymi praktykami z innymi

W jaki sposób szkoły będą musiały rozliczać się z wykorzystania zakupionego sprzętu?

Każda szkoła będzie musiała składać oświadczenia dotyczące każdego rodzaju sprzętu. W przypadku sprzętu dodatkowego szkoła będzie musiała także składać sprawozdania dotyczące realizacji projektu.

Czy zakupu poszczególnych pozycji można dokonywać u różnych dystrybutorów i tworzyć z nich komplety?

Tak, oczywiście – sprzęt może zostać zakupiony u różnych dostawców

Udostępnij NAS!! :)

Zaufaj nam!!!

Jesteśmy do Twojej dyspozycji

Zadzwoń do nas +48 535 144 000
Napisz do nas kontakt@cmp3d.pl