Nowoczesna Pracownia 3D W Zespole Szkół Nr5 W Stargardzie.

Futurystyczna niegdyś wizja druku 3D niczym z powieści Stanisława Lema, dzisiaj otwiera całkiem realne możliwości w wielu popularnych branżach od motoryzacji po medycynę, a o jej możliwościach uczą się nawet najmłodsi.

Autor: admin
Data publikacji: 9 kwietnia 2022

Są dwie takie pracownie w Polsce. Jedna jest w Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie, a druga w Zespole Szkół nr.5 w Stargardzie. To powód do dumy – mówi Piotr Jarząbek, koordynator projektu realizowanego w „piątce”. Otwarta pracownia utworzona została w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020 pod tytułem „Nowy zawód przepustką do rynku pracy”. W ZS nr 5 w Stargardzie ten zawód to technik programista, w tym przypadku – technik programowania technologii przyrostowych. Pracownia w całości wyposażona przez Centrum Modelowania Przestrzennego.

3D dla najmłodszych

Nie od dziś wiadomo, że najtrudniej zaskoczyć jest dzieci. To co dorosłych na długo wprawia w osłupienie, dla dzieci bardzo szybko staje się codziennością. Centrum Modelowania Przestrzennego to instytucja, która edukuje m.in. dzieci i młodzież w zakresie druku 3D. Fascynujące zajęcia pełne praktycznych ćwiczeń sprawiają, że kursanci bardzo angażują się w zdobywanie wiedzy, a sam proces nauki przebiega w formie rozwijającej zabawy.

https://cmp3d.pl/projekt-laboratoria-przyszlosci/
Poprzez zastosowanie drukarek 3D na lekcjach możemy osiągnąć:

  • Ukierunkowanie zainteresowań na przyszłościową wiedzę
  • Rozwój kompetencji dzieci i młodzieży
  • Rozwój wyobraźni i otwarcie na nowe możliwości
  • Rozwijające hobby lub sposób na życie

Przyszłościowe hobby

Zajęcia prowadzone w pracowniach 3D to ogromna radość dla najmłodszych, ale także rodzicie czerpią z nich dużą satysfakcję. – Cieszę się, że mój syn robi coś co go tak fascynuje. On interesuje się komputerami, informatyką, technologicznymi nowościami. Dzięki tym zajęciom wiem, że rozwija swoje zainteresowania, świetnie się bawi, ale tez zdobywa przyszłościową wiedzę. Kto wie, czy kiedyś nie zwiąże swojej przyszłości właśnie z technologia 3D. Myślę, że za kilka lat będzie to bardzo popularne. – mówi pani Anna, mama 15-letniego Kacpra, uczestnika kursu.

Rozwój na wielu płaszczyznach

Wykwalifikowani nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia z zakresu projektowania, skanu i druku 3D zgodnie podkreślają, że to jedne z ulubionych zajęć ich uczniów. Młodzież jest bardzo zaangażowana w realizowane projekty, a ich działanie pozwala na rozwój młodych ludzi na wielu płaszczyznach. Umiejętności techniczne to oczywiście jedna z nich. Nauczyciele zauważają, że zajęcia w pracowni 3D mają dla młodzieży wymiar twórczy, bo tworzą coś od samego początku do końca, sami decydują jaki ostatecznie przyjmie to kształt. Mają wpływ na swoje dzieło, a to dla młodych osób bardzo cenne.

Modelowanie w 3D wspiera także naukę skupienia, precyzję, rozwija logiczne myślenie, pomaga w dostrzeganiu związków przyczynowo-skutkowych. To także zajęcia wspierające motorykę małą oraz koordynację ręka – oko.

3D dla wszystkich

Coraz więcej szkół decyduje się na stworzenie w swoich murach pracowni projektowania 3D. Drukarki 3D to już nie tylko futurystyczna ciekawostka, którą można oglądać zza szyby. Coraz częściej stają się wyposażeniem pracowni informatycznych czy technicznych, pozwalają uczniom na codzienne obcowanie z technologią przyrostową.

Pracownia 3D w Stargardzie

Jedną z placówek, które w ostatnich miesiącach zdecydowała się podjąć współpracę z CMP jest Zespół Szkół nr 5 w Stargardzie. Pracownia znajdująca się w szkole została w całości wyposażona przez Centrum Modelowania Przestrzennego. Urządzenia zostały bardzo dobrze ocenione przez specjalistę – doktora inż. Marcina Królikowskiego z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki ZUT Szczecin. Dla placówki został przygotowany oryginalny, dostosowany do potrzeb szkoły program nauczania, który obejmie zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Dzięki niemu możliwe będzie nauczenie każdego ucznia wykorzystania nabytej wiedzy w pracy i wielu innych dziedzinach życia, według własnego pomysłu. Program przeprowadzany w placówce, noszący tytuł „Nowy zawód przepustką do rynku pracy” będzie realizowany do końca sierpnia 2022 roku. Jego wartość to blisko 800 tys. złotych, z czego ponad połowa pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

Jak mówi Tomasz Wróblewski z Centrum Modelowania Przestrzennego: – Jestem przekonany, że szkoła stanie się wspaniałym miejscem do rozwijania wielu talentów, nie tylko związanych z nowoczesnymi technologiami, ale również w tradycyjnych zawodach, stosując najnowocześniejsze urządzenia i technologie.

Praktyka i wieloletnie doświadczenie

CMP prowadzi swoją działalność w budynku szkoły publicznej w Zespole Szkół nr 1 w Goleniowie. Firma wyposażyła nieodpłatnie placówkę w 10 drukarek 3D technologii FDM oraz 1 w technologii SLA. Prócz szkolenia uczniów, CMP wspiera również w pracy nauczycieli. W wyniku współpracy, w szkole powstał kierunek nauczania o nazwie „Technik grafiki i poligrafii cyfrowej z innowacją obsługa drukarek 3D”, a uczniowie i nauczyciele mogą odbywać staże w Centrum Modelowania Przestrzennego.

Wielu nauczycieli i dyrektorów szkół początkowo obawia się perspektywy zetknięcia się z technologią druku 3D, która sprawia wrażenie trudnej i wymagającej. Ci, którzy zdecydowali się spróbować podkreślają, że warto się przełamać, aby się przekonać, że ta technologia, jak każda inna, jest dostępna dla wszystkich.

Zobacz nasze Laboratoria Przyszłości

lub więcej na https://www.gov.pl/web/laboratoria

Udostępnij NAS!! :)

Zaufaj nam!!!

Jesteśmy do Twojej dyspozycji

Zadzwoń do nas +48 535 144 000
Napisz do nas kontakt@cmp3d.pl